Data Aggregation – Proces shromažďování a sumarizace informací z různých zdrojů pro účely analýzy nebo reportingu. |
Data Breach (Únik dat) – Incident, při kterém jsou chráněná nebo důvěrná data vystavena, odcizena nebo jinak neoprávněně použita. |
Data Cleansing – Proces detekce a korekce (nebo odstraňování) nesprávných, poškozených, chybějících nebo nerelevantních částí dat v datasetu. |
Data Encryption Standard (DES) – Jedna z prvních šifrovacích technik široce používaných pro komerční a vládní účely. |
Data Governance (Správa dat) – Proces, při kterém se nastavují vnitřní standardy a postupy pro správu dat v organizaci za účelem zajištění kvality, dostupnosti, konzistence a bezpečnosti dat. |
Data Integrity – Udržování a zajištění přesnosti a konzistence dat během jejich celého životního cyklu. |
Data Integrity (Integrita dat) – Přesnost a konzistence dat v průběhu jejich životního cyklu, včetně ochrany proti neúmyslné změně nebo ztrátě. |
Data Lake – Systém nebo úložiště, které shromažďuje velké množství surových dat ve svém původním formátu ze různých zdrojů pro budoucí analýzy. |
Data Lakehouse – Architektura datového úložiště, která kombinuje schopnosti a vlastnosti datového jezera (data lake) a datového skladu (data warehouse) pro efektivnější správu a analýzu velkých objemů strukturovaných i nestrukturovaných dat. |
Data Lineage (Původ dat) – Informace o tom, odkud data pocházejí, jak jsou používána a kam tečou v rámci organizace, což umožňuje lepší porozumění a kontrolu nad daty a jejich zpracováním. |
Data Loss Prevention (DLP) – Strategie a technologie zaměřené na zabránění ztrátě, odcizení nebo náhodnému vymazání citlivých dat. |
Data Mart – Subsystém datového skladu, který se zaměřuje na specifickou oblast nebo oddělení v organizaci. |
Data Masking – Proces, při kterém jsou citlivá data v databázi anonymizována nebo zakryta tak, aby byla chráněna před neoprávněným přístupem, zatímco stále poskytují funkční alternativu pro účely vývoje nebo testování. |
Data Mining (Dolování dat) – Proces analýzy velkých datových sad k extrakci skrytých vzorů, neznámých korelací, tržních trendů a dalších užitečných informací. |
Data Modeling – Proces vytváření datového modelu pro údaje, které mají být uloženy v databázi, což je proces vizuální reprezentace datových vztahů a struktur. |
Data Normalization – Proces organizování dat v databázi tak, aby se minimalizovala redundance a zlepšila integrita dat. |
Data Portability – Schopnost jednoduše přenášet data mezi různými systémy, aplikacemi nebo službami. Toto je obzvláště důležité v kontextu GDPR, které umožňuje jednotlivcům požadovat přenos jejich osobních údajů z jedné služby do jiné. |
Data Retention – Politika uchovávání důležitých informací pro budoucí použití nebo regulační dodržení, zatímco méně důležité informace jsou zlikvidovány. |
Data Science – Interdisciplinární oblast, která používá statistické metody, algoritmy a technologii k extrakci znalostí a užitečných vzorů z velkých a komplexních sad dat. |
Data Security – Ochrana dat proti neoprávněnému přístupu, úpravám, zveřejnění nebo zničení. |
Data Sovereignty – Koncept, že data podléhají právním předpisům země, ve které jsou uložena. |
Data Streaming – Technologie a metody používané k průběžnému zpracování dat, která jsou přenášena v reálném čase. |
Data Visualization (Vizualizace dat) – Reprezentace dat v grafické formě, která umožňuje uživatelům vidět vzory a trendy v datech. |
Data Warehouse (Datový sklad) – Systém používaný pro ukládání a analýzu dat, který je optimalizován pro dotazování a analýzu, na rozdíl od zpracování transakcí. Datové sklady shromažďují data z různých zdrojů a umožňují komplexní analýzy a reporting. |
Database Management System (DBMS) – Software, který umožňuje uživatelům a programům vytvářet, upravovat a spravovat databáze. |
Database Replication – Proces kopírování a distribuce databázových objektů a dat z jednoho databázového serveru na jiný, což zajišťuje vysokou dostupnost a redundanci. |
Databáze (Database) – Organizovaná kolekce dat, která je obvykle elektronicky ukládána a přístupná prostřednictvím speciálního softwaru. |
Datové Skladiště (Data Warehouse) – Systém pro ukládání a analýzu velkého množství dat, který je navržen pro rychlé vyhledávání a generování sestav. |
DDoS (Distributed Denial of Service) – Typ útoku na počítačový systém nebo síť, který zahrnuje koordinovanou akci mnoha počítačů, které společně generují obrovské množství dat nebo požadavků, aby přetížily cílový systém a znemožnily jeho běžnou funkci. |
Deadlock – Stav v počítačových systémech, kde dva nebo více procesů se vzájemně blokují čekáním na zdroje, které drží jeden druhý. |
Debugging (Ladění) – Proces hledání a odstraňování chyb, nedostatků nebo nežádoucích efektů v softwaru nebo hardwaru. |
Decentralized Application (DApp) – Aplikace běžící na decentralizované počítačové síti, často využívající technologii blockchainu. DApps jsou obvykle open-source, není možné je vypnout, a fungují bez nutnosti centrálního řídicího orgánu. |
Decentralized Network – Typ sítě, kde je procesní a rozhodovací pravomoc rozdělena mezi několik uzlů, které nejsou závislé na centrálním uzlu. |
Decoupling – Proces oddělení komponent systému tak, aby byly méně závislé na sobě, což zvyšuje modularitu a usnadňuje údržbu a aktualizace. |
Decryption (Dešifrování) – Proces převodu šifrovaných dat zpět do jejich původního, čitelného formátu. |
Decryption Key – Klíč používaný k převodu šifrovaných dat zpět do jejich původní, čitelné formy. |
Deep Learning – Podmnožina strojového učení, která používá algoritmy inspirované strukturou a funkcí mozku známé jako umělé neuronové sítě. |
Deep Learning (Hluboké Učení) – Podkategorie strojového učení, která využívá složité neuronové sítě s mnoha vrstvami. |
Deep Linking – Praxe vytváření odkazů, které odkazují přímo na konkrétní, obvykle hluboko zanořenou stránku na webovém nebo mobilním webu, místo na domovskou stránku. |
Deep Packet Inspection (DPI) – Forma síťového monitoringu, která zkoumá detailně obsah datových paketů, které procházejí síťovým rozhraním, což umožňuje pokročilé síťové managementové, bezpečnostní a analýtické funkce. |
Deep Web – Část internetu, která není indexována vyhledávači a vyžaduje specifický software, konfigurace nebo oprávnění k přístupu. |
Deepfake – Technologie umožňující vytváření přesvědčivých audiovizuálních klipů, obvykle pomocí umělé inteligence a strojového učení, k imitaci jedinců tak, že mohou zdánlivě mluvit a jednat na záznamu. |
Defensive Programming – Přístup k psaní softwaru, který je vysoce odolný vůči chybám tím, že se aktivně pokouší ošetřit potenciální problémy ještě před jejich výskytem. |
Defragmentation (Defragmentace) – Proces snižování fragmentace dat na pevném disku, což optimalizuje rychlost čtení a zápisu dat. |
Dekomprese (Decompression) – Proces obnovení dat z komprimovaného formátu zpět do původního stavu. |
Demilitarized Zone (DMZ) – Fyzická nebo logická síťová sub-síť, která odděluje interní síť organizace od nehostinnějšího prostředí sítě, obvykle internetu. DMZ poskytuje další vrstvu zabezpečení. |
Demographics (Demografie) – Statistické charakteristiky lidské populace, jako je věk, pohlaví, vzdělání, příjem, používané pro analýzu trhu nebo pro sociální výzkum. |
Demultiplexing – Proces rozdělení jednoho datového proudu na více kanálů nebo datových proudů, což umožňuje efektivnější zpracování nebo přenos dat. |
Denial of Service (DoS) – Útok, který se snaží znemožnit uživatelům přístup k počítačové síti nebo systému tím, že záměrně způsobí selhání služby. |
Denial of Service (Útok typu DoS) – Útok na počítačový systém nebo síť, který záměrně znemožňuje uživatelům přístup k službám. |
Denial-of-Service Attack (DoS) – Útok, jehož cílem je znemožnit přístup uživatelů k online službě tím, že zahltí cílový systém takovým množstvím nežádoucího provozu, že server přestane reagovat. |
Denial-of-Service Protection – Bezpečnostní opatření navržená k ochraně sítí a serverů před DoS útoky, které mají za cíl přetížit systémy a způsobit jejich selhání. |
Denormalization – Proces, při kterém jsou databázové tabulky upraveny tak, aby obsahovaly redundantní informace nebo seskupovaly data, což může zvýšit rychlost čtení na úkor zvýšení složitosti zápisu. |
Dependency (Závislost) – V softwarovém vývoji situace, kdy software nebo proces vyžaduje jiný prvek, aby správně fungoval. |
Dependency Injection – Technika používaná v softwarovém inženýrství k snížení závislosti komponent softwaru tím, že závislosti jsou dodávány (injektovány) do komponenty zvenčí místo toho, aby si komponenta tyto závislosti vytvořila sama. |
Deployment (Nasazení) – Proces, při kterém se softwarová aplikace uvolňuje a instaluje do produkčního prostředí, kde je přístupná koncovým uživatelům. |
Design Patterns – Řešení obecných problémů, které se vyskytují během softwarového vývoje; nejde o hotový kód, ale o popis nebo šablonu, jak řešit problém v různých situacích. |
Dešifrování (Decryption) – Proces převodu šifrovaných dat zpět do jejich originálního, čitelného formátu. |
Device Driver – Speciální typ softwaru, který umožňuje operačnímu systému komunikovat s hardwarem nebo zařízením. |
DevOps – Praxe a filosofie zefektivňující procesy mezi vývojovými týmy (Dev) a týmy provozujícími operace (Ops), s cílem zlepšit spolupráci a produktivitu pomocí automatizace infrastruktury, workflow a kontinuálního nasazování. |
Differential Privacy – Systém, který umožňuje sdílení informací o databázových souborech obsahujících citlivé informace, přičemž zabraňuje zveřejnění jakýchkoli údajů o jednotlivcích v souboru. Toho se dosahuje přidáním šumu k výsledkům dotazů. |
Digital Asset Management (DAM) – Systémy a software navržené k organizaci, ukládání a zpřístupnění digitálních médií a obsahu, jako jsou obrázky, videa, hudební soubory a další digitální aktiva. |
Digital Divide – Rozdíl mezi těmi, kteří mají efektivní přístup k digitálním a informačním technologiím, a těmi, kteří jej mají omezený nebo žádný. |
Digital Divide (Digitální propast) – Rozdíly ve schopnosti jednotlivců a komunit přistupovat k moderním informačním a komunikačním technologiím, zvláště internetu. |
Digital Ecosystem – Dynamické digitální prostředí tvořené propojenými systémy, zařízeními a digitálními aktivy, které spolu interagují a vytvářejí hodnotu pro uživatele. |
Digital Footprint – Soubor dat, který jednotlivec nechává online. To zahrnuje informace zveřejněné na sociálních médiích, webové stránky, které navštívili, e-maily, které odeslali, a informace, které ostatní sdílejí o nich. |
Digital Literacy (Digitální gramotnost) – Schopnost efektivně a kriticky navigovat, vyhodnocovat a komunikovat informace pomocí digitálních technologií. |
Digital Rights Management (DRM) – Technologie a techniky používané k ochraně digitálního obsahu před neoprávněným použitím nebo distribucí. |
Digital Signature (Digitální podpis) – Elektronický způsob ověření pravosti dokumentu nebo zprávy, který využívá kryptografické techniky. |
Digital Twin – Digitální replika fyzického objektu, procesu nebo systému, která umožňuje simulaci, analýzu a optimalizaci v digitálním prostředí. |
Digital Wallet – Elektronická zařízení nebo online služby, které umožňují jednomu uživateli provádět elektronické transakce, včetně nákupu položek on-line s počítačem nebo pomocí smartphonu v obchodě. |
Digital Watermarking – Proces vložení skrytých informací do digitálního signálu, který může být použit k ochraně autorských práv, potvrzení pravosti nebo sledování distribuce. |
Digitální Podpis (Digital Signature) – Elektronický podpis, který využívá kryptografické metody k ověření pravosti a integrity digitálních dokumentů nebo zpráv. |
Digitální Wallet (Digitální Peněženka) – Software, který umožňuje jednomu uživateli provádět elektronické transakce pomocí elektronických zařízení. |
Directory Service – Softwarová služba, která ukládá, organizuje a poskytuje přístup k informacím o uživatelích, počítačích a dalších zdrojích v síti. |
Disaster Recovery – Strategie a procesy, které organizace používá k obnovení a ochraně podnikového IT infrastruktury v případě katastrofy. |
Disaster Recovery Plan – Dokument, který obsahuje podrobné postupy pro reakci na neočekávané události, aby organizace mohla co nejrychleji obnovit svou funkci po katastrofě. |
Discrete Mathematics (Diskrétní matematika) – Obor matematiky, který se zabývá objekty, které mohou nabývat pouze oddělených, samostatných hodnot, a je základem pro mnoho algoritmů a datových struktur v informatice. |
Disinformation (Dezinformace) – Záměrné šíření falešných nebo zavádějících informací s cílem klamat nebo manipulovat veřejností nebo konkrétní skupinou. |
Disk Partition – Rozdělení úložného prostoru pevného disku na oddělené sekce, z nichž každá se chová jako samostatný disk. |
Distribuovaný Systém (Distributed System) – Skupina počítačů, které pracují společně tak, že vypadají jako jednotný systém. Tyto systémy jsou obvykle spojeny prostřednictvím sítě. |
Distributed Computing – Model, ve kterém jsou počítačové úlohy rozděleny mezi více počítačů, ale jednotlivé komponenty spolupracují na úkolech jako by byly jedna celistvá systémová jednotka. |
Distributed Ledger – Databáze, která je konsensuálně sdílena, replikována a synchronizována mezi členy decentralizované sítě. Blockchain je typem distribuovaného účetního deníku. |
DNS (Domain Name System) – Systém, který převádí čitelné názvy domén, jako je www.example.com, na numerické IP adresy, které jsou potřebné pro lokalizaci počítačových služeb a zařízení v sítích. |
DNS Spoofing – Útok, při kterém útočník vkládá falešné adresy do DNS cache s cílem přesměrovat uživatele na škodlivé webové stránky. |
Docker – Otevřená platforma pro vývoj, přepravu a běh aplikací v lehce přenosných kontejnerech. |
Docker Container – Lehká forma virtualizace, která umožňuje běh aplikací a jejich závislostí v izolovaném prostředí zvaném kontejner. |
Document Management System – Systém pro sledování, správu a ukládání dokumentů, často ve formě elektronického dokumentu. |
Dohled nad Síťovým Provozem (Network Monitoring) – Proces monitorování sítě na neobvyklé nebo podezřelé aktivity, který může naznačovat bezpečnostní hrozbu. |
Dokumentace Kódu (Code Documentation) – Písemné poznámky a vysvětlení v zdrojovém kódu, které pomáhají programátorům porozumět funkcím, metodám a algoritmům použitým v programu. |
Domain Fronting – Technika obejití cenzury nebo obcházení blokádí webových stránek tím, že komunikační požadavky na cenzurovanou službu jsou maskovány jako požadavky na jinou, povolenou doménu. |
Domain Hijacking – Akt neoprávněné změny registrace doménového jména bez souhlasu původního majitele domény. |
Domain Name Registrar – Organizace nebo komerční subjekt, který spravuje rezervaci jmen internetových domén. |
Domain Name System (DNS) – Systém, který převádí doménová jména na IP adresy, což umožňuje uživatelům přistupovat k webovým stránkám pomocí známých názvů domén místo komplikovaných IP adres. |
Domenové Jméno (Domain Name) – Jméno, které identifikuje oblast správy, autority nebo kontroly na internetu, součást adresy URL, která se používá pro přístup k webovým stránkám. |
Dongle – Malé zařízení, které se připojuje k počítači, často skrze USB port, a poskytuje další funkce, jako je zabezpečení, úložiště dat nebo bezdrátové připojení. |
Dual Factor Authentication – Bezpečnostní metoda, která vyžaduje od uživatelů dva rozdílné ověřovací faktory pro přístup k účtu nebo systému, což zvyšuje úroveň bezpečnosti. |
Dvojfaktorová Autentizace (Two-Factor Authentication) – Bezpečnostní metoda, která vyžaduje od uživatelů dva různé typy identifikace před poskytnutím přístupu. |
Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) – Síťový protokol používaný v sítích IP, který automaticky přiřazuje IP adresu a další síťové konfigurační parametry zařízením na síťi, což umožňuje zařízením komunikovat na síti a na internetu. |
Dynamic Linking – Proces, při kterém knihovna programu nebo služby je načítána do paměti v době běhu nebo spuštění programu, namísto toho, aby byla staticky spojena s hlavním programem. |
Dynamic Programming – Metoda řešení složitých problémů rozbíjením jich na jednodušší podproblémy a ukládáním výsledků těchto podproblémů, aby se nemusely opakovaně řešit. |
Dynamické Programování (Dynamic Programming) – Metoda řešení složitých problémů rozdělením na jednodušší podproblémy a ukládáním výsledků těchto podproblémů k opakovanému využití. |