Eavesdropping Attack – Útok, kde útočník tajně poslouchá soukromou komunikaci mezi dvěma subjekty bez jejich vědomí. |
E-commerce (Elektronické obchodování) – Kupování a prodávání zboží a služeb přes internet. |
E-commerce Platform – Software nebo aplikace, která umožňuje podnikům vytvářet online obchody, kde mohou prodat své produkty nebo služby na internetu. |
Edge Computing – Model výpočetní techniky, kde se zpracování dat provádí na okraji sítě, blízko zdroje dat. |
Edge Detection – Technika používaná ve zpracování obrazu a počítačovém vidění k identifikaci hranic objektů v digitálních obrázcích. Tato metoda je klíčová pro segmentaci a rozpoznání objektů. |
Edge Device (Okrajové zařízení) – Zařízení, které poskytuje vstupní bod do sítě, obvykle zařízení na okrajích sítě, jako jsou směrovače, přepínače a firewally. |
Edge Location – Servery rozmístěné po celém světě, které poskytují kešovaný obsah uživatelům co nejblíže jejich geografické poloze, což zlepšuje rychlost načítání webových stránek a snižuje zatížení hlavního serveru. |
Edge Router – Směrovač umístěný na okraji sítě, který řídí datový provoz mezi různými sítěmi, často mezi vnitřní (privátní) sítí a externím světem (např. internetem). |
Edge Server – Server umístěný na okraji sítě, který zpracovává data blíže k zdrojům dat a uživatelům, což zvyšuje rychlost a efektivitu přenosu dat. |
Edge Service Gateway – Zařízení nebo software, který funguje jako brána mezi různými segmenty sítě, zpravidla mezi interní sítí organizace a vnějším světem (internetem), poskytuje bezpečnostní funkce jako firewall, VPN, a NAT. |
Editorial Bias (Redakční zkreslení) – Tendence ve zpravodajství a mediálním obsahu, kde vybírání, prezentace nebo zpracování informací je ovlivněno předsudky nebo osobními názory redaktorů nebo vydavatelů. |
Edukace v oblasti mediální gramotnosti – Vzdělávací proces, který učí jedince, jak kriticky analyzovat mediální obsah, rozpoznat a odolávat dezinformacím a rozvíjet schopnosti kritického myšlení. |
Efekt ozvěny (Echo Chamber Effect) – Sociální dynamika, kde se skupina lidí izoluje od protichůdných pohledů, což vede k posílení jejich stávajících přesvědčení, často prostřednictvím sociálních médií nebo specializovaných informačních kanálů. |
Efektivita důkazů – Hodnocení síly a relevance důkazů ve vztahu k podpoře nebo vyvrácení konkrétního argumentu nebo tvrzení. |
Echo Cancellation – Technika používaná v telekomunikačních technologiích k odstranění ozvěny v hlasových komunikacích, zlepšuje kvalitu zvuku v digitálních telefonních hovorech a konferenčních hovorech. |
Echo efekt (Echo effect) – Je zesílení určitého názoru nebo dezinformace v uzavřené skupině, kde se lidé navzájem ujišťují o pravdivosti určitých informací, které mohou být nepravdivé nebo zkreslené. |
Echo Effect (Efekt ozvěny) – Fenomén, kdy se informace neustále opakují mezi jednotlivci se stejnými názory, což posiluje původní přesvědčení a může vytvářet zkreslený pohled na realitu. |
Echo Chamber (Ozvěna komory) – Sociální jev, kde informace, názory nebo přesvědčení jsou zesíleny opakovaným sdílením a diskusí v uzavřeném systému, což často vede k šíření dezinformací a polarizaci názorů. |
Ekologický klam (Ecological fallacy) – Logická chyba spočívající v předpokladu, že informace platné pro skupinu nutně platí i pro jednotlivce v této skupině. V kontextu dezinformací může vést k nesprávným zobecněním založeným na skupinových datech. |
Ekosystém dezinformací – Soubor aktérů, nástrojů a platform, které se podílejí na produkci, šíření a konzumaci dezinformací, často s přesahem do politických, sociálních nebo ekonomických sfér. |
Elaboration Likelihood Model (Model pravděpodobnosti elaborace) – Teorie, která vysvětluje, jakým způsobem se lidé rozhodují přijmout nebo odmítnout persvazivní sdělení na základě pravděpodobnosti, že se věnují hloubkovému zpracování obsahu. |
Elastic Computing – Koncept v cloud computingu, který umožňuje automatické škálování zdrojů, jako jsou výpočetní výkon a úložiště, aby vyhověly měnícím se požadavkům bez nutnosti manuální intervence. |
Elastic IP – Termín používaný v cloud computingu (například na platformě Amazon AWS) pro dynamicky přidělovanou veřejnou IP adresu, kterou můžete přiřadit k libovolnému virtuálnímu serveru ve vaší cloudové infrastruktuře a poté přesunout na jiný server podle potřeby. |
Elastic Load Balancing (Elastické vyvažování zátěže) – Služba v cloud computingu, která automaticky distribuuje příchozí síťový provoz napříč více cíly, jako jsou aplikace, kontejnery, IP adresy, aby zvýšila dostupnost a odolnost aplikací. |
Elastic Network Interface (ENI) – Virtuální síťové rozhraní, které lze připojit k instancím v cloudovém prostředí, umožňuje flexibilní správu síťových zdrojů. |
Elasticity in Cloud Computing – Schopnost cloudu dynamicky škálovat zdroje nahoru nebo dolů podle aktuálních požadavků bez zásahu uživatele. Elastičnost umožňuje optimalizovat využití zdrojů a náklady. |
Elasticsearch – Otevřený vyhledávací a analytický engine, který umožňuje rychlé a flexibilní zpracování velkého množství dat v reálném čase. |
Elasticsearch – Vysoce škálovatelný open-source full-textový vyhledávač a analytický engine, často používaný pro vyhledávání v obrovských objemech dat v reálném čase. |
Electronic Commerce (E-commerce) – Obchodní transakce prováděné elektronicky na internetu, zahrnuje vše od spotřebního zboží po finanční služby. |
Electronic Data Interchange (EDI) (Elektronická výměna dat) – Přenos obchodních informací a dokumentů mezi organiz |
Electronic Discovery (e-Discovery) – Proces identifikace, shromažďování a právního vyhodnocení elektronicky uložených informací, které mohou být relevantní pro soudní pře nebo vyšetřování. |
Electronic Frontier Foundation (EFF) – Mezinárodní nezisková organizace založená v USA, která se zaměřuje na obranu občanských svobod v digitálním světě. |
Electronic Performance Support Systems (EPSS) – Integrované elektronické systémy, které poskytují potřebnou podporu uživatelům přímo v okamžiku potřeby, často používané k výcviku a vzdělávání zaměstnanců. |
Email Authentication – Proces ověření pravosti odesílatele e-mailu za účelem snížení spamu a podvodných e-mailů. Zahrnuje techniky jako SPF, DKIM a DMARC. |
Email Encryption – Proces šifrování emailových zpráv, aby se zabránilo neoprávněným osobám v přístupu k obsahu zprávy během jejího přenosu. |
Email Filtering – Proces používaný softwarovými aplikacemi nebo službami k třídění emailových zpráv podle specifických kritérií, často k odstranění nevyžádané pošty nebo škodlivých emailů. |
Email Gateway – Bezpečnostní systém, který monitoruje veškeré příchozí a odchozí emailové komunikace v organizaci, kontroluje viry, spam a další škodlivý obsah. |
Email Gateway – Bezpečnostní zařízení nebo software, který monitoruje veškeré příchozí a odchozí emaily v organizaci k identifikaci a blokování nežádoucích nebo škodlivých zpráv, jako jsou spamy, viry nebo phishingové útoky. |
Email Harvesting – Proces automatického sběru emailových adres z internetu pomocí různých metod, často pro účely spamování. |
Email Phishing – Typ online podvodu, kde útočníci posílají e-maily, které se snaží získat citlivé informace jako jsou přihlašovací údaje a finanční informace, maskováním jako legitimní žádosti. |
Email Relay – Proces, kdy emailový server přijímá zprávy a přeposílá je na další server nebo koncového příjemce, což je základní funkce v síti emailových serverů. |
Email Spoofing – Útok, kde útočník falšuje odesílatele emailu tak, aby se zdálo, že email pochází z důvěryhodného zdroje, s cílem podvést příjemce, aby prozradil citlivé informace nebo provedl nebezpečné akce. |
Email Spoofing (Falšování emailů) – Technika, při které útočník mění zdrojovou adresu emailu tak, aby vypadal, jako by byl odeslán z důvěryhodného zdroje, často používaná v phishingových útocích. |
Embedded Database – Databázový systém integrovaný přímo do aplikace nebo zařízení, nabízí lokalizovanou správu dat bez potřeby externího databázového serveru. |
Embedded Linux – Varianta operačního systému Linux speciálně upravená pro běh na vestavěných systémech a zařízeních, jako jsou routery, embedded kontroléry a inteligentní zařízení. |
Embedded Operating System – Specializovaný operační systém navržený pro běh na vestavěných počítačových systémech (například v automobilech, chytrých termostatech nebo průmyslových strojích), který je obvykle optimalizován pro zdroje a real-time výpočetní operace. |
Embedded Software – Software speciálně vyvinutý pro běh na vestavěném systému nebo zařízení, jako jsou domácí spotřebiče, automobily nebo průmyslové stroje. |
Embedded System – Počítačový systém s konkrétním účelem uvnitř většího mechanického nebo elektronického systému, často s real-time výpočetními omezeními. |
Emocionální manipulace – Technika, která cílí na emocionální reakce jedinců s cílem ovlivnit jejich názory nebo chování, typicky používána v propagandě a dezinformačních kampaních. |
Emoční náboj – Využití silných emocí k ovlivnění veřejného mínění nebo chování skrze mediální obsah, často viděné v propagandistických materiálech nebo v dezinformačních kampaních. |
Emotet – Typ škodlivého softwaru (malware), který původně fungoval jako trojský kůň zaměřený na krádež finančních informací, ale vyvinul se v pokročilou platformu pro distribuci dalších typů malware. |
Emotional Appeal (Emoční apel) – Rétorická strategie, kde se argumenty spoléhají na emocionální reakce místo na logické důkazy, což je běžné v manipulativních a dezinformačních kampaních. |
Empirické ověření – Proces ověřování tvrzení nebo teorií prostřednictvím pozorování a experimentů, což je základní princip vědecké metody a kritického myšlení. |
Emulation – Schopnost programu nebo zařízení napodobovat jiný program nebo zařízení. Emulátory běžně umožňují novým zařízením spouštět software určený pro staré systémy. |
Emulation Mode – Režim, ve kterém hardware nebo software napodobuje jiný systém, což umožňuje spouštění aplikací a programů určených pro jiné platformy. |
Emulation Software – Software, který umožňuje počítači napodobovat jiný typ počítače nebo operačního systému, umožňuje uživatelům spustit aplikace a programy, které nejsou původně určeny pro daný systém. |
Emulator – Software nebo hardware, který umožňuje jednomu počítačovému systému (hostiteli) napodobit jiný počítačový systém (host). |
Encapsulation – Objektově orientovaná programovací metoda, která skrývá detaily implementace komponent a zobrazuje pouze ty operace, které jsou bezpečné pro použití ostatními komponentami. |
Encapsulation (Zapouzdření) – Objektově orientovaný programovací koncept, kde se data související s aplikací a metody pro manipulaci s těmito daty balí do jednoho kompaktního objektu, aby se zabránilo neoprávněnému přístupu. |
Encapsulation Protocol – Protokol v síťové komunikaci, který umožňuje zabalení datového paketu nebo zprávy do jiného formátu pro přenos přes síť, zajišťuje kompatibilitu mezi různými technologiemi. |
Encryption (Šifrování) – Proces kódování informací tak, že jsou čitelné pouze pro osoby, které mají příslušný dešifrovací klíč. |
Encryption Algorithm – Matematický proces používaný k transformaci čitelných dat (plaintext) na šifrovanou formu (ciphertext), která není čitelná bez použití dešifrovacího klíče. |
Encryption Algorithm – Specifický matematický proces používaný k šifrování a dešifrování informací. Každý algoritmus vyžaduje jeden nebo více klíčů k provedení šifrovacích operací. |
Encryption Key (Šifrovací klíč) – Hodnota používaná společně s algoritmem k šifrování a dešifrování zpráv, což zajišťuje, že pouze správný příjemce může přečíst obsah zprávy. |
Encryption Key Management – Proces správy šifrovacích klíčů, včetně jejich vytváření, distribuce, skladování a likvidace, což je zásadní pro zabezpečení šifrovaných dat. |
Encryption Protocol – Soubor pravidel a procedur, které definují, jakým způsobem jsou data šifrována a dešifrována. Tyto protokoly jsou klíčové pro zabezpečení dat přenášených mezi zařízeními nebo uložených na zařízeních. |
Encryption Standards – Normy a protokoly pro šifrování, které zajišťují, že šifrovací metody jsou silné a spolehlivé, například AES, RSA nebo TLS. |
Endpoint Detection and Response (EDR) (Detekce a reakce na koncovém bodě) – Bezpečnostní řešení určené k identifikaci, vyšetřování a reagování na podezřelé aktivity na koncových zařízeních. |
Endpoint Protection – Bezpečnostní opatření zaměřená na ochranu koncových bodů sítě, jako jsou počítače a mobilní zařízení, před škodlivým softwarovým vybavením a útoky. |
Endpoint Security – Bezpečnostní řešení zaměřené na ochranu koncových bodů (například počítačů, mobilních zařízení a serverů) v síti. |
End-to-End Encryption (E2EE) – Forma šifrování, kde data jsou zašifrována na straně odesílatele a dešifrována pouze na straně příjemce, čímž se zabrání přístupu třetích stran k obsahu komunikace. |
End-to-End Testing – Typ softwarového testování, který ověřuje kompletní a integrovaný software a infrastrukturu k zajištění, že aplikace běží jak se očekává od startu po dokončení v reálných scénářích. |
End-User License Agreement (EULA) – Právní smlouva mezi vývojářem nebo distributorem softwaru a koncovým uživatelem, která stanovuje, jak může být software používán a jaké jsou omezení. |
Energy Management Systems (EMS) – Systémy určené k monitorování, kontrolu a optimalizaci spotřeby energie v budovách nebo průmyslových provozech. |
Energy-Efficient Ethernet – Standard Ethernetu, který snižuje spotřebu energie tím, že dynamicky upravuje výkon na základě aktuálního zatížení sítě. |
Enterprise Application (Podniková aplikace) – Rozsáhlý softwarový systém navržený k řešení potřeb celé organizace nebo významných částí organizace, jako jsou ERP nebo CRM systémy. |
Enterprise Application Integration (EAI) – Proces umožňující různým podnikovým aplikacím a systémům komunikovat a sdílet data. EAI je klíčová pro maximalizaci efektivity a snižování redundance dat. |
Enterprise Architecture (EA) – Strukturovaný přístup k řízení složitosti IT infrastruktury s cílem vyrovnat technologie, procesy a obchodní strategie organizace. |
Enterprise Architecture Framework (EAF) – Struktura používaná organizacemi k plánování a organizaci jejich IT infrastruktury a operací. EAF pomáhá zajistit, že IT a obchodní cíle jsou v souladu. |
Enterprise Content Management (ECM) – Systémy a strategie pro správu informací a obsahu v podnikovém prostředí, včetně dokumentů, emailů, obrázků, a elektronických záznamů. |
Enterprise Mobility – Trend umožňující zaměstnancům pracovat z různých míst a přístup k firemním zdrojům prostřednictvím mobilních zařízení a cloudových služeb. |
Enterprise Mobility Management (EMM) – Soubor politik, technologií a procesů, které organizace používají k zabezpečení a správě mobilních zařízení svých zaměstnanců. |
Enterprise Resource Planning (ERP) – Kategorie softwaru, která organizacím pomáhá spravovat a integrovat důležité části jejich podnikání. |
Enterprise Security – Široká kategorie zabezpečení, která se zaměřuje na ochranu aktiv, informací a technologií v rámci organizace před vnitřními a vnějšími hrozbami. |
Enterprise Service Bus (ESB) – Middleware, který poskytuje základní infrastrukturu pro integraci aplikací, zpracování zpráv, transformaci dat a orchestraci služeb v rámci velkých podnikových systémů. |
Enterprise Service Management (ESM) – Přístup k používání IT služeb a podpůrných nástrojů k správě a zlepšení služeb poskytovaných v rámci celé organizace. |
Entity Authentication – Proces ověřování identity subjektu, obvykle uživatele, zařízení nebo serveru, před zahájením komunikace nebo transakce. |
Entity Authentication – Proces ověřování totožnosti subjektu (uživatele, zařízení, serveru) před umožněním přístupu k systémovým zdrojům, často používá hesla, biometrické údaje nebo bezpečnostní tokeny. |
Entity Component System (ECS) – Architektonický vzor v softwarovém inženýrství, obzvláště populární ve vývoji her, který odděluje data (komponenty) od chování (systémy) a umožňuje vysokou modularitu a flexibilitu. |
Entity Framework – Framework vyvinutý společností Microsoft pro .NET aplikace, který umožňuje programátorům pracovat s daty výhradně na základě objektů, což eliminuje potřebu přímého manipulování s databázovými tabulkami. |
Entity Framework Core (EF Core) – Moderní, lehký, extenzibilní a open source verze Entity Framework, datového přístupu technologie od Microsoftu pro .NET. |
Entity Relationship Diagram (ERD) – Grafický nástroj používaný ve vývoji databází k reprezentaci entitních typů, jejich vlastností a vztahů mezi nimi. ERD pomáhá vytvářet databázové struktury. |
Entropy (Entropie) – V kontextu kryptografie a informační teorie míra nejistoty nebo náhodnosti v souboru dat. Vyšší entropie znamená složitější a bezpečnější šifrovací klíče. |
Entropy Coding – Metoda komprese dat, která využívá model pravděpodobnosti znaků v souboru k minimalizaci průměrné délky kódování znaků, používá se v bezztrátové kompresi dat. |
Enumeration – Proces extrahování uživatelských jmen, síťových informací, strojových jmen, síťových zdrojů a dalších detailů ze systému, často používaný v fázi průzkumu při bezpečnostním testování. |
Enumeration (Enumerace) – Fáze penetračního testování, kde útočník shromažďuje podrobné informace o cílovém systému, jako jsou uživatelská jména, síťové zdroje a služby, které mohou být zneužity. |
Environmental Monitoring – Sledování a analýza environmentálních faktorů, jako jsou teplota, vlhkost, vibrace a další, což může mít dopad na výkon a spolehlivost IT infrastruktury. |
Environmental Sensors – Zařízení nebo čidla, která detekují a monitorují environmentální podmínky, jako jsou teplota, vlhkost, tlak, světlo a další faktory v kontrolovaném prostředí. |
Environmental Variables – Proměnné uložené v operačním systému, které jsou používány k uchování informací o prostředí, jako jsou cesty k souborům, systémové konfigurace a uživatelské preference. |
Ephemeral Data – Data, která existují pouze dočasně a jsou navržena tak, aby byla po krátké době automaticky smazána nebo zneplatněna. Běžně používána v aplikacích pro zabezpečení nebo ochranu soukromí. |
Ephemeral Keys – Kryptografické klíče, které existují pouze dočasně a jsou používány pro jednorázové transakce, například během SSL/TLS handshaku. Zajišťují, že i v případě prolomení jednoho klíče jsou data chráněna dalšími klíči. |
Epistemic Bubble (Epistemická bublina) – Situace, kdy jsou lidé izolováni od názorů nebo informací, které by mohly vyvrátit nebo zpochybnit jejich předsudky a přesvědčení, často v důsledku selektivní expozice na sociálních médiích. |
Epistemická odpovědnost – Zodpovědnost jedince za ověřování pravdivosti a spolehlivosti informací, které přijímají a sdílejí. |
Epistemology (Epistemologie) – Filozofická disciplína zabývající se povahou, rozsahem a původem poznání, včetně metod, validity a limitů poznávacích procesů. Ve světle dezinformací se zkoumá, jak lidé rozlišují pravdivé od falešných tvrzení. |
Ergonomics (Ergonomie) – Věda, která se zabývá návrhem pracovního prostředí a zařízení tak, aby co nejlépe vyhovovala fyzickým potřebám uživatelů a minimalizovala riziko zranění nebo únavy. |
ERP Implementation – Proces plánování, konfigurace a nasazení systémů pro plánování podnikových zdrojů v organizaci, který zahrnuje analýzu podnikových procesů, softwarovou personalizaci a uživatelskou školení. |
ERP System Customization – Proces přizpůsobení standardního softwaru pro plánování podnikových zdrojů (ERP) specifickým obchodním potřebám a procesům dané organizace. |
Escalation of Privileges – Bezpečnostní incident, kdy útočník získá vyšší přístupová práva na systému než byla původně udělena, což může vést k neoprávněnému přístupu k důležitým datům nebo systémovým procesům. |
Escalation Policy – Sada pravidel nebo procedur používaných v IT nebo zákaznickém servisu, které určují, jak a kdy předávat problém vyšší úrovni technické podpory nebo managementu pro rychlejší a efektivnější řešení. |
Escrow – Právní dohoda, ve které třetí strana udržuje finanční prostředky nebo majetek na úschově, dokud nejsou splněny podmínky stanovené smlouvou mezi dvěma dalšími stranami. |
Escrow Account – Typ účtu používaný k zajištění, že transakce mezi dvěma stranami jsou provedeny spravedlivě a v souladu s dohodou, přičemž třetí strana drží finanční prostředky do doby, než jsou splněny podmínky transakce. |
Escrow Services – Služby, které drží peníze nebo majetek pro dvě strany, dokud nebudou splněny určité podmínky transakce. |
Ethereum – Decentralizovaná platforma, která umožňuje vývojářům vytvářet a provozovat aplikace a smart kontrakty na blockchainu. |
Ethernet – Technologie používaná pro většinu kabelových lokálních sítí (LAN), která umožňuje zařízením komunikovat pomocí protokolu, který řídí průtok dat. |
Ethernet Adapter – Hardware, který umožňuje počítačům připojení k fyzické síti prostřednictvím kabelového připojení a často je integrován do matičních desek nebo dostupný jako externí zařízení. |
Ethernet Cable – Typ kabelu používaný v lokálních sítích (LAN) a metropolitních sítích (MAN) pro připojení zařízení jako jsou počítače, směrovače a přepínače. |
Ethernet Fabric – Architektura síťování, která používá ethernetovou technologii k vytvoření vysoce škálovatelné, flexibilní a efektivní datové komunikační infrastruktury v datových centrech. |
Ethernet Protocol – Rodina síťových technologií pro lokální sítě (LAN), která definuje standardy pro kabelové a bezdrátové spojení a komunikaci. |
Ethernet Switch (Ethernetový přepínač) – Zařízení v počítačových sítích, které propojuje zařízení v lokální síti (LAN) a předává data mezi nimi na základě fyzické adresy zařízení. |
Ethical Hacking – Legitimní používání hackerských dovedností a metod pro testování a zlepšení bezpečnosti informačních systémů. |
Ethical Hacking Certification – Certifikace, která dokládá, že jedinec má dovednosti potřebné k vyhledávání zranitelností a provádění testů bezpečnosti v počítačových sítích a systémech s povolením vlastníka. |
Etičnost informací – Hodnocení, do jaké míry informace a jejich šíření respektují etické normy, včetně pravdivosti, spravedlnosti a respektu k soukromí. |
Etiologie dezinformací – Studium původu a šíření dezinformací, včetně faktorů, které přispívají k jejich vzniku a popularizaci v různých sociálních a kulturních kontextech. |
Etnocentrismus – Tendence hodnotit jiné kultury a skupiny podle standardů a zvyků vlastní kultury, což může vést k dezinformacím a předsudkům týkajícím se jiných národností a etnik. |
Evaluace mediálního obsahu – Proces analýzy a kritického hodnocení obsahu poskytovaného médii, s cílem identifikovat předsudky, manipulativní techniky nebo možné dezinformace. |
Evaluace zdrojů – Proces hodnocení důvěryhodnosti a autority zdrojů informací, což je klíčové pro ověřování informací a boj proti dezinformacím. |
Event Handler – Funkce nebo rutina, která se spustí jako reakce na určitou událost v systému nebo aplikaci, například na kliknutí myší, stisk klávesy nebo přijetí datového paketu. |
Event Management (Správa událostí) – Proces sledování, analýzy a řízení událostí (které mohou být indikátory problémů nebo změn) v IT infrastruktuře. |
Event Management System (EMS) – Software používaný k sledování, řízení a analýze událostí (například chyb, transakcí nebo bezpečnostních incidentů) v IT systémech. |
Event Sourcing – Architektonický vzor, ve kterém jsou změny v aplikaci zaznamenávány jako sekvence událostí. Tento přístup umožňuje obnovu stavu systému na jakýkoli předchozí čas prostřednictvím opětovného přehrání těchto událostí. |
Event-driven Architecture (EDA) – Architektura softwarových aplikací, která používá události pro komunikaci mezi oddělenými komponentami. Tento přístup umožňuje vysokou míru škálovatelnosti a reaktivnosti systémů. |
Event-Driven Programming – Programovací paradigma, ve kterém je průběh programu určen událostmi, jako jsou uživatelské interakce, senzorové výstupy nebo zprávy od jiných programů. |
Event-Driven Security – Bezpečnostní přístup, kde je reakce na incidenty a hrozby řízena detekcí specifických událostí nebo aktivit, které mohou indikovat bezpečnostní problém. |
Evidence-based Reasoning (Založení na důkazech) – Proces rozhodování a myšlení, který se spoléhá na přímé důkazy a empirická data místo na intuici nebo spekulace. Je zásadní pro kritické hodnocení tvrzení a dezinformací. |
Evidential Weight (Váha důkazů) – Míra, do jaké míry konkrétní informace nebo důkazy podporují nebo vyvracejí určité tvrzení nebo hypotézu. Kritické myšlení vyžaduje posouzení kvality a relevance důkazů před akceptací tvrzení. |
Evolutionary Algorithm (Evoluční algoritmus) – Třída algoritmů pro řešení optimalizačních a vyhledávacích problémů, které používají techniky inspirované biologickou evolucí, jako je dědičnost, mutace, selekce a křížení. |
Evolutionary Algorithms – Třída algoritmů inspirovaných evoluční biologií, jako jsou genetické algoritmy, které používají techniky jako mutace, křížení a selekce k nalezení optimálních nebo přijatelných řešení pro složité problémy. |
Evolutionary Computation – Subobor umělé inteligence, který se zaměřuje na vytváření programů a algoritmů, které se vyvíjejí a optimalizují sám sebe pomocí technik inspirovaných biologickou evolucí, jako jsou genetické algoritmy. |
Evropský akční plán proti dezinformacím – Sada iniciativ a opatření přijatých Evropskou unií k boji proti dezinformacím a zajištění integritety veřejného diskursu, zejména ve světle rostoucího vlivu digitálních platforem a sociálních médií. |
E-waste (Elektronický odpad) – Odpad z vyřazených elektronických zařízení, jako jsou počítače, telefony, televizory a další spotřební elektronika. Správná recyklace a likvidace e-odpadu je důležitá pro ochranu životního prostředí. |
Exabyte – Jednotka datového objemu, ekvivalentní jednomu miliardě gigabajtů. Používá se pro měření velkého množství dat, zejména v kontextu big data a cloudového úložiště. |
Exascale Computing – Výpočetní schopnosti dosahující alespoň jednoho exaflopu, nebo kvintiliónu (10^18) plovoucích desetinných operací za sekundu, což představuje další generaci v superpočítačích. |
Executable and Linkable Format (ELF) – Běžný standardní formát binárních souborů, spustitelných souborů, objektových kódů, sdílených knihoven a záložních souborů používaných v mnoha unixových a podobných operačních systémech. |
Executable File (Spustitelný soubor) – Soubor obsahující program nebo aplikaci, který může být přímo spuštěn operačním systémem. |
Executable Permission – Oprávnění v operačních systémech založených na UNIXu, které určuje, zda může být soubor spuštěn jako program. |
Execution Context – Prostředí, ve kterém běží kód nebo program, včetně oprávnění, proměnných a dalších stavů, které ovlivňují chování a výkon kódu. |
Execution Environment – Prostředí, ve kterém jsou spouštěny programy nebo skripty. Může zahrnovat specifický hardware, operační systém, software, a další konfigurace, které společně definují kontext, v němž aplikace běží. |
Exfiltration – Neoprávněný přenos dat z počítače nebo serveru, často prováděný malwarem nebo počítačovými hackery. |
Exfiltration of Data – Úmyslné propašování citlivých informací z chráněného systému ven, obvykle pro škodlivé účely. |
Exfiltration Techniques – Metody a nástroje používané kyberútočníky k odvodění dat z napadeného systému do místa, kde si mohou útočníci přebrat data, obvykle zahrnují šifrování a skryté kanály. |
Exit Node – Poslední server nebo uzlový bod v síti, přes který vaše data procházejí předtím, než opustí síť a dorazí do jejich cílové destinace v Tor síti nebo v podobných anonymních sítích. |
Exkluzivní zdroje – Spoléhání se pouze na jediný zdroj informací, což může vést k nedostatečně vyváženému nebo neobjektivnímu pohledu na danou problematiku. Důležité je hledat a porovnávat více zdrojů, aby se předešlo dezinformacím. |
Exkurze do teorie – Metoda v kritickém myšlení, která zahrnuje dočasné přijetí hypotézy nebo teorie s cílem prozkoumat její důsledky a ověřit její koherenci s dostupnými důkazy. |
Expert Fallacy (Omyl experta) – Chybné tvrzení nebo argument, který se neoprávněně spoléhá na autoritu osoby proklamované za odborníka, aby se podpořila argumentace nebo získala důvěryhodnost bez relevantního důkazu jejich expertízy v dané oblasti. |
Exploit – Kus softwaru, fragment dat nebo sekvence příkazů, které využívají chybu nebo zranitelnost k získání neoprávněného přístupu k systému. |
Exploit Code – Kód, který je vytvořen a používán hackery k využití zranitelnosti v software nebo operačním systému, často s cílem získat neautorizovaný přístup k systémům. |
Exploit Database – Databáze veřejně dostupných exploitů (zranitelností), která je aktualizována komunitou bezpečnostních výzkumníků a hacktivistů, poskytující cenný zdroj informací pro bezpečnostní profesionály. |
Exploit Development – Proces vytváření kódu, který využívá zranitelnosti v software k dosažení neoprávněného přístupu nebo provádění škodlivých operací na cílovém systému. |
Exploit Kit (Balík exploitů) – Sada nástrojů používaných kyberzločinci k automatickému zneužití zranitelností v software na cílovém systému k instalaci malwaru. |
Exponential Backoff – Algoritmus, který postupně zvyšuje čekací dobu mezi opakovanými pokusy o vykonání určité operace, obvykle používaný v síťových protokolech k řízení přetížení. |
Exponential Growth (Exponenciální růst) – Růstový model, kde se množství, hodnota nebo velikost něčeho zvyšuje geometrickou progresí, což je často pozorováno v kontextu populací nebo finančních investic. |
Exponential Moving Average (EMA) – Typ klouzavého průměru, který dává větší váhu nejnovějším datům a je běžně používán v analýze finančních trhů k identifikaci trendů. |
Exponential Smoothing – Technika používaná v časových řadách pro vyhlazování datových bodů za účelem předpovědi budoucích hodnot. Tato metoda přikládá exponenciálně klesající váhy nedávným pozorováním. |
Expozice mediálního obsahu – Proces, při kterém jedinci přijímají informace z různých mediálních zdrojů, což ovlivňuje jejich pohled na svět a může zesílit nebo oslabit jejich náchylnost k dezinformacím. |
Extended Detection and Response (XDR) – Bezpečnostní řešení, které poskytuje komplexní detekci hrozeb a odpověď napříč různými vrstvami bezpečnosti (email, síť, endpoint, server, cloud atd.). |
Extended Detection and Response (XDR) – Integrovaná bezpečnostní platforma, která automaticky shromažďuje a analyzuje data z různých bezpečnostních produktů po celé organizaci k detekci, vyšetřování a reakci na hrozby. |
Extended Reality (XR) – Pojem zahrnující všechny formy rozšířené a virtuální reality, včetně rozšířené reality (AR), virtuální reality (VR) a smíšené reality (MR), které se kombinují k poskytnutí bohatšího uživatelského zážitku. |
Extended Reality (XR) – Sběrný termín, který zahrnuje všechny formy počítačově rozšířené reality, včetně virtuální reality (VR), rozšířené reality (AR) a smíšené reality (MR). |
Extended Validation Certificate (EV) – Typ SSL/TLS certifikátu, který poskytuje vyšší úroveň ověření identity vyžadované pro jeho vydání, a tím zvyšuje důvěru uživatelů v legitimnost webové stránky. |
Extensible Markup Language (XML) – Značkovací jazyk, který definuje sada pravidel pro kódování dokumentů ve formátu, který je čitelný jak pro lidi, tak pro stroje, široce používaný pro reprezentaci různých datových struktur, jako jsou webové stránky. |
External DNS Services – DNS služby spravované externími poskytovateli, které organizacím umožňují spravovat své DNS záznamy bez nutnosti vlastní infrastruktury DNS serverů. |
External Hard Drive – Přenosné úložiště, které se připojuje k počítači prostřednictvím USB nebo jiného rozhraní a slouží pro zálohování dat nebo rozšíření kapacity úložiště. |
External Vulnerability Scan – Bezpečnostní hodnocení prováděné |
External Vulnerability Scan – Bezpečnostní hodnocení prováděné z vnější strany organizace, zaměřené na identifikaci a analýzu zranitelností v expozici na internet. Tyto skeny pomáhají identifikovat slabá místa v síťových bránách, veřejně přístupných serverech a dalších zařízeních připojených k internetu. |
Extranet – Síť, která umožňuje bezpečný a kontrolovaný přístup k určitým službám nebo datům pro uživatele mimo organizaci, typicky pro obchodní partnery nebo dodavatele. |
Extranet Portal – Webové rozhraní, které umožňuje bezpečný přístup externím uživatelům, jako jsou dodavatelé nebo partneři, k určitým částem interní sítě organizace. |
Extrémní zobecnění – Kognitivní zkreslení, kde jedna instance nebo příklad je použit k vyvození široce aplikovatelného pravidla, což může být zavádějící nebo nepravdivé. |
Eye Tracking – Technologie, která měří bod pohledu nebo pohyb očí vůči hlavě, používaná v oblastech jako jsou psychologický výzkum, interaktivní hry a design uživatelského rozhraní. |